دبیرخانه جشنواره شنبه 20 بهمن 1397 ساعت 11:48:38 111 مشاهده

گفتگوی اختصاصی دبیرخانه جشنواره فضای مجازی، رسانه و نشریات دانشجویی با دکتر قالیچی

برگزاری دومین جشنواره سراسری فضای مجازی،رسانه و نشریات مکتوب بهانه خوبی دست داد تا با دکتر فرزان قالیچی، رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان آذربایجان­شرقی و رئیس جشنواره، گفتگویی درخصوص اهمیت مهارت، مهارت آفرینی و نقش فضای مجازی در گسترش آنها داشته باشیم.

این گفتگو به صورت کاملا خلاصه و مجمل جهت استحضار خوانندگان و شرکت کنندگان در جشنواره ارائه می­شود.

  • هدف دانشگاه از برگزاری این جشنواره چه بوده است و چه اهدافی را دنبال می­کنید؟

همان­طوری که مقام معظم رهبری فرمودند: فضای مجازی هم می­تواند یک فرصت باشد و هم یک تهدید؛ ما در راستای اینکه فضای مجازی می­تواند یک فرصت باشد، یک رقابتی علمی و فرهنگی را در خصوص فضای مجازی ایجاد کردیم تا دانشجویان بتوانند داشته­های خود را در حوزه­های مختلف و البته با محتواهایی که از طرف دانشگاه داده می­شود، از طریق فضای مجازی مطرح کنند؛ از آنجایی که پرداختن به این نوع مسایل در خصوص استفاده از فرصت­ها در فضای مجازی متاسفانه در کشور کم دیده شده­است، این یک فرصت بسیار خوبی هست تا دانشجویان مهارت­های خود را در زمینه­های مختلف به ویژه مهارتی و کارآفرینی، بتوانند آثار خودشان را از طریق اپلیکیشن­ها و یا نرم­افزارها ارائه کنند؛ امیدواریم که با پیگیری مسائل مربوط به جشنواره و آثاری که ارائه می­شود برای عمومی کردن و تجاری­سازی این اپلیکیشن­ها، مسئولان جشنواره بتوانند کارهای خوبی را انجام دهد.

  • به نظر شما چگونه می توان مهارت را در دانشگاه خلق کرد؟

به نظر بنده دانشگاه محل علم­آموزی است؛ دانشگاه جایی است که ما بایستی به دانشجویان علم یاد دهیم. منتهی علمی که می­تواند موثر باشد علم نافع هست و علم نافع علمی است که با یادگیری مهارتهایِ آن قابل انجام است. هر چیزی که با عنوان دانش مطرح شود بایستی در خدمت بشریت باشد؛ شایان ذکر می­باشد مهارتی کردن علوم بر عهده اساتید هست و اساتید لازم است با ایجاد خلاقیت­های دانشجویی بتوانند مبانی نظری را تبدیل به علوم کاربردی بکنند؛ در واقع تبدیل مسائل نظری به علوم کاربردی همان مساله مهارت­هاست؛ البته اشتباه نکنیم... مهارت صرفا در مسایل فنی نیست، بلکه ما بایستی بتوانیم مهارت فنی و علوم کاربردی را در علوم اجتماعی و مبانی نظری ایجاد بکنیم؛ لذا بیشتر این مسئولیت­ها هم بر عهده سازمان نظام درسی می­باشد که بتواند مبانی علمی را به صورت کاربردی در بیاورد؛ و هم بر عهده مدرسان می­باشد که بایستی طوری تدریس کنند تا دانشجویان بتوانند آن مبانی نظری را به صورت علوم مهارتی و علوم کاربردی به کار بگیرند.

  • راهکارهای نیل به دانشگاه نسل سومی کارآفرین از منظر شما چیست؟

ما در رابطه با دانشگاه­های کارآفرین نبایستی در حد شعار بمانیم؛ دانشگاه­های کارآفرین به نظر من مستقل از دانشگاه­های نسل اول و دوم نیستند؛ قطعا آموزش و پژوهش یکی از مبانی اساسی یادگیری هر علمی است. ما برای اینکه موضوع کارآفرینی را بتوانیم مطرح کنیم این نیست که فقط باید در دانشگاه­ها عنوان را عوض کنیم؛ همین که دانشگاه بتواند برای علوم نظری سوال ایجاد کرده و پژوهش­هایی را انجام دهد و این پژوهش­ها منجر به حل مشکلات و معضلات کشور شود، قطعا آن دانشگاه به حوزه کارآفرینی وارد شده است و توانسته است در رده دانشگاه­های نسل سوم قرار بگیرد؛ خوشبختانه دانشگاه جامع علمی کاربردی به دلیل توجه ویژه به موضوع مهارت، کارآفرینی و اشتغال می­تواند به عنوان نمادی از دانشگاه­های نسل سوم در کشور به­شمار آید.

همانگونه که عرض کردم دانشگاه نسل سوم و کارآفرین صرفا این نیست که ما نمادی را ایجاد کنیم و بگوییم در آن کاری اتفاق نیافتد، همین که ما آموزش­های خودمان را به سمت کاربردی شدن و حل مشکلات جامعه سوق دهیم و بتوانیم راه حل­هایی برای ارائه خدمات بیشتر به مردم عزیز و پیشرفت کشور عزیزمان انجام دهیم، این امر گام­های رسیدن به اهداف دانشگاه نسل سوم می­باشد. همانگونه که عرض کردم دانشگاه جامع علمی کاربردی با توجه به مبانی ایجاد شده می­تواند نمادی از دانشگاه های نسل سوم باشد.

  • نقش فضای مجازی در تجاری­سازی طرح­های فناورانه دانشجویان و مدرسان

فضای مجازی در زمینه معرفی طرح­های فناورانه می­تواند بسیار موثر باشد؛ امکان اینکه یک دانشجوی فناور بتواند داشته­های خود را در معرض کسانی که به دنبال مشتری برای طرح­های فناور هستند قرار دهد مستلزم هزینه هست ولی فضای مجازی فضای خوبی است تا دانشجویان فناور بتوانند در گروه­هایی که مشتری طرح­های فناورانه وجود دارد وارد شوند و طرح­های خود را ارائه دهند و بتوانند بدون هزینه هنگفت به فروش ایده­ها و طرح­های فناورانه خود مبادرت نمایند.

  • اهمیت نشریات دانشجویی در بازتاب اندیشه­ها و تفکرات مهارتی و علمی دانشجویان علمی کاربردی

 مشخصا ما خیلی کمتر به نوشتن و خواندن اهمیت می­دهیم. علیرغم اینکه فضای مجازی وجود دارد، بایستی سعی­کنیم ایده­های خود را در قالب طرح­ها از طریق نوشتن هم معرفی کنیم؛ در این زمینه فضایی که در دانشگاه­ها ایجاد شده مبنی بر اینکه دانشجویان بتوانند ایده­ها و اندیشه­های خود را در قالب نشریات دانشجویی ارائه دهند خیلی خوب است. البته فضاهای مختلفی وجود دارد که یکی از این فضاها، فضای مجازی، نشریات دانشجویی و تریبون­های آزاد است؛ هم­چنانکه در حال حاضر در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان آذربایجان­شرقی کلینیک اشتغال و کارآفرینی مشغول به فعالیت می­باشد که مدرسان و دانشجویان در آنجا حضور پیدا می­کنند و تفکرات علمی و مهارتی در آنجا مطرح می­شود و از این طریق به تمامی دانشجویان چه از طریق فضای مجازی و چه نشریات منتقل می­شود.

بنده برای جشنواره فضای مجازی، رسانه و نشریات دانشجویی، که به عنوان یک فرصت با شعار مهارت­آموزی برای ما ایجاد شده است، آرزوی موفقیت می­نمایم و از همه کسانی که وقت خود را در این زمینه قرار دادند و آثار خود را ارائه کردند بسیار متشکرم. امیدوارم که این جشنواره بتواند برای سایر دانشجویان هم ایجاد انگیزه کند تا بتوانند مسائل ذهنی خود را چه از طریق نشریات دانشجویی و چه از طریق فضای مجازی به عموم منتقل کنند.


فایل های ضمیمه